Guide til den sunde påskefrokost

Så er der påske lige om lidt og det betyder som regel, at vi skal sætte os til bords til den store påskefrokost. Som enhver højtid er det forbundet med forskellige traditioner og lækker mad. Et klassisk dansk påskefrokostbord består typisk af rugbrød, æg, sild, frikadeller og tarteletter m.v. Det bliver ofte skyllet ned med snaps og påskebryg. Det kan betyde en masse ekstra kalorier, hvis du ikke passer på. Der er dog også mange gode næringsrige madvarer på påskebordet, du med fordel kan vælge at spise dig mæt i. Netop dette vil der være nogle gode eksempler på her.

Sild og laks

Vi skal ifølge Fødevarestyrelsen spise 350 g fisk om ugen og heraf skal cirka 200 g være fed fisk. Derfor skal du endelige vælge sild og/eller laks til påskefrokosten, der begge hører under kategorien fede fisk. De er også rige på omega 3 fedtsyre og en god kilde til D-vitamin, som er vigtig for vores knogler.

Æg/æggesalat

På et veldækket påskebord finder vi også typisk æg og/eller æggesalat. Æg er rig på protein og mætter godt. Derudover findes der i æg også mange af de aminosyrer vores krop bruger som byggesten. Det er endvidere en god kilde til vitaminet B12. Lav gerne din egen æggesalat, så du f.eks. kan vælge en cremefraiche med en lavere fedtprocent og derved sparer lidt i kalorieregnskabet, så der bliver plads til det søde påskeæg.

Kylling

Du kan med fordel vælge det lyse kød, da det indeholder færre kalorier og mindre mættet fedt. Ifølge kostrådene fra Fødestyrelsen skal vi begrænse indtaget af rødt kød fra firbenede dyr, da der er en sammenhæng mellem udvikling af nogle kræfttyper og indtaget af meget rødt kød.

Tomater

Der er ofte tomater med til påskefrokosten. Tag endelig godt af dem, de er kaloriefattige og indeholder kostfibre, der er godt for vores fordøjelse . Tomater er rige på blandt andet C-vitamin, der er vigtig for kroppens immunforsvar.

Asparges

De lækre asparges finder også sin vej til påskebordet. Denne grøntsag er ligesom de andre lave på kalorier og rige på næringsstoffer såsom K-vitamin og calcium.

Ud over maden på påskebordet er der mange flydende fristelser. Pas på med alkoholen, det kan nemlig hurtigt løbe op i kalorieregnskabet. Der er f.eks. i 1 genstand snaps (4 cl), cirka 100 kcal og i en almindelig flaske/dåse øl (33 cl), cirka 130 kcal.

Det er sundt at tilbringe nogle hyggelige stunder med familie og/eller gode venner, men husk alt med måde i forhold til kosten og især drikkevarerne.

Sunde tips til påskefrokosten:

– Skær rugbrød i kvarte, så kan du smage flere slags

– Lav en salat eller gnavegrønt, såsom f.eks. gulerødder, som tilbehør

– Spring brødet over hver anden gang og tag f.eks. kun frikadellen

– Sørg for ikke at være for sulten når du går til bords

– Sørg for at få rørt dig i påskedagene, gå f.eks. en tur efter påskefrokosten

 

Lignende indlæg

Ingen resultater fundet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Fill out this field
Fill out this field
Indtast venligst en gyldig e-mailadresse.